Automatyzacja w Produkcji
Automatyzacja w Produkcji
Kim jest INTEGRATOR automatyki i jakie role pełni we WDRAŻANIU SYSTEMÓW?
Loading
/

Kim jest integrator automatyki i jakie role pełni we wdrażaniu systemów?

To temat pierwszego odcinka po restarcie kanału Automatyzacja w Produkcji.

Witaj, ja nazywam się Arkadiusz Piotrowiak. Jestem inżynierem, przedsiębiorcą oraz założycielem i CEO firmy Nixal, firmy, której działalność zaczyna się tam, gdzie kończy się YouTube, a zaczyna się kreatywność. Nixal zajmuje się budową i projektowaniem nietypowych maszyn, linii produkcyjnych i stanowisk zrobotyzowanych.

Na tym kanale będę się starał omawiać zagadnienia związane właśnie z automatyzacją i robotyzacją produkcji w możliwie prosty i zrozumiały sposób.
Zapraszam do subskrybowania kanału i oglądania dzisiejszego odcinka.

Dziś zaczynamy od wyjaśnienia podstawowego, choć bardzo często pomijanego zagadnienia, a mianowicie – kim jest integrator?
Automatyzacja czy robotyzacja to usługa, usługa, której nie można kupić w Biedronce, w Lidlu czy na Allegro. Pomijając totalnie marginalne wyjątki, robota nie kupuje się od jego producenta, nie konfiguruje się go też w salonie z robotami.

Gotowego do działania systemu automatyki nie da się kupić przez internet, nie spotykając się wcześniej, najczęściej wielokrotnie, ze specjalistą lub całymi ich zastępami.

W tym wszystkim pomaga właśnie integrator. Kim więc jest ta mistyczna postać? Wyjaśnię w dzisiejszym odcinku.
Przedstawię również 8 najważniejszych funkcji dobrego integratora automatyki.

Jeśli interesuje Cię automatyzacja w produkcji i zastanawiasz się kim jest integrator, to w tym odcinku dobrze poznasz to zagadnienie.
Zapraszam do wysłuchania.

Arkadiusz Pietrowiak

Zaczynamy dziś od wyjaśnienia podstawowego, choć bardzo często pomijanego, zagadnienia, mianowicie – kim jest integrator?

Automatyzacja czy robotyzacja to usługa. Usługa, której nie można kupić w Biedronce, Lidlu czy na allegro.

Pomijając totalnie marginalne wyjątki – robota nie kupuje się od jego producenta. Nie konfiguruje się go też w salonie z robotami. Gotowego do działania systemu automatyki nie da się kupić przez internet nie spotykając się wcześniej, najczęściej wielokrotnie, ze specjalistą lub całym ich zastępem.

W tym wszystkim pomaga właśnie integrator. Kim więc jest ta mistyczna postać?

Otóż powtarzając za Wikipedią:

Integrator automatyki – specjalista lub przedsiębiorstwo prowadzące działalność gospodarczą w zakresie integracji systemów automatyki przemysłowej.

Super…

Przytoczmy więc inną definicję z top 3 w Google:

  1. Integratorzy systemów automatyki to firmy inżynieryjne, do których zwracają się producenci z prośbą o pomoc w łączeniu różnorodnych komponentów zautomatyzowanych fabryk. Oferują swój czas, umiejętności oraz techniki niezbędne do przekształcenia planu w funkcjonujący system automatyzacji.

Już lepiej… Choć autor chwilę później pisze:

Trudno jednak sprecyzować, jakie usługi inżynieryjne wchodzą w zakres integrowania systemów, i którzy dostawcy usług inżynieryjnych kwalifikują się do miana integratorów systemów.

Chyba jednak Google niekoniecznie ogarnia.

Powtórzmy więc, kim jest integrator według mnie?

Integrator to najczęściej firma, która zajmuje się kompleksowym wdrażaniem systemów automatyki i robotyki w różnych gałęziach przemysłu.

Rola integratora jest bardzo rozbudowana i daleko wykracza poza samo wdrażanie czy realizowanie prac inżynierskich.

W praktyce praca firmy integratorskiej zaczyna się już w momencie, w którym u klienta czy też potencjalnego odbiorcy systemu pojawia się potrzeba lub problem, któremu integrator potrafi zaradzić poprzez odpowiednie rozwiązania techniczno-organizacyjne.

Pokuszę się tu więc o wymienienie 8 najważniejszych funkcji jakie spełnia dobry integrator w relacji z odbiorcą swoich usług:

  1. Doradztwo techniczne – czyli:

  • Audyt – Szeroka i wnikliwa analiza problemu,
  • Analiza możliwości w oparciu o zebrane dane,
  • Tworzenie koncepcji rozwiązań bazując na swoim doświadczeniu,
  • Doświadczenie – w branży lub rzeczach nowych

Doradztwo techniczne zaczyna się najczęściej od audytu wstępnego. Na takim audycie dochodzi do szerokiej i wnikliwej analizy problemu. Rolą integratora w tym procesie jest pozyskanie jak największej ilości danych ze wszystkich możliwych obszarów.

Na właściwe wdrożenie i wytworzenie dobrej koncepcji rozwiązania wpływ mają bowiem bardzo różne, i na pierwszy rzut oka, niepowiązane zagadnienia. Integrator aby w pełni zrozumieć problem, nierzadko musi rozmawiać nie tylko z osobami bezpośrednio zaangażowanymi w dany proces, takimi jak np. szef produkcji, kierownik linii czy dział inwestycji.

Integrator sięga też często po informacje dotyczące planów spółki, planów produkcyjnych, danych finansowych czy nawet danych o zatrudnieniu. Wszystko to bowiem ma wpływ na zwrot planowanej inwestycji w długim terminie. Tym samym kształtuje to proponowane przez integratora koncepcje.

Po takim zebraniu danych integrator dokonuje analizy możliwości w oparciu o te właśnie dane. W tym procesie najczęściej powstaje więcej niż jedna koncepcja rozwiązania danego problemu.

Nierzadko zdarza się też, że prawdziwy problem leży w zupełnie innym miejscu niż wydawało się klientowi. Wtedy rolą integratora jest znalezienie rozwiązania najbardziej istotnego problemu z punktu widzenia klienta.

Na ostatnim etapie integrator przedstawia wybraną lub wybrane koncepcje klientowi wraz z kosztorysem oraz czasem wykonania.

Na etapie doradztwa najważniejsze jest przede wszystkim doświadczenie. To doświadczenie pozwala na dobranie możliwie optymalnych koncepcji do rozwiązania danego problemu.

Zadanie klientowi właściwych pytań, aby do tego rozwiązania w ogóle mogło dojść jest również kluczowe. Doświadczenie należy tu definiować nie tylko jako doświadczenie we wcześniejszym wykonaniu takiej samej bądź podobnej inwestycji. Doświadczeniem jest także udokumentowane doświadczenie w wykonywaniu rzeczy całkowicie nowych.

2. Projektowanie:

Dobry integrator powinien posiadać rozbudowany zespół projektowy, w którym znajdą się kompetencje Inżynierskie z wielu, czasem bardzo różnych, dziedzin. Absolutny fundament niezbędnych kompetencji w biurze projektowym integratora to:

kompetencje w zakresie mechaniki, automatyki, elektryki, energetyki oraz robotyki.

3. Montaż i budowa maszyn

Praca integratora to nie tylko projektowanie i wdrażanie systemów zrobotyzowanych. Nierzadko zdarza się, że robot nie jest najlepszym wyborem i rozwiązaniem danego problemu.

Wtedy najczęściej dochodzi do sytuacji, w której idealne bądź zbliżone do ideału rozwiązanie wymaga zastosowania nieistniejącego jeszcze urządzenia.

W takiej sytuacji niezbędne okazują się kompetencje w zakresie budowy maszyn. Nie tylko projektowania, ale też budowania. Nawet jeśli mówimy o stanowisku zrobotyzowanym, to robot jest jedynie jedną z wielu jego składowych i kompetencje te wykorzystywane są za każdym razem.

4. Programowanie systemów, maszyn i robotów

Jest to obszar, który najczęściej uznawany jest za podstawę działalności integratora.

Aby zaprojektowany system lub rozwiązanie działały w zaplanowany sposób niezbędne jest odwzorowanie tego na poziomie programowym. Jednocześnie należy pamiętać, że w skład nowoczesnych systemów automatyki i robotyki wchodzi szereg bardzo zróżnicowanych urządzeń od robotów.

Przez sterowniki PLC po inne specjalistyczne urządzenia wykonawcze lub komunikacyjne.

Rolą integratora jest zapewnienie, aby wszystkie elementy w sposób płynny i nie zakłócony dogadywały się ze sobą, a jednocześnie realizowały założony cel w określonym czasie i przy założonych wymogach.

5. Testowanie i prace R&D

Praca integratora w dużym stopniu polega na budowie prototypów. Prawie każdy klient i nowy temat to całkowicie nowy problem, z nowym rozwiązaniem i nowymi wymogami.

Ekstremalnie rzadko zdarza się, aby dopiero co zaprojektowany prototyp po złożeniu działał w sposób idealnie taki jak zaplanował to projektant.

Dlatego właśnie w pracy integratora na stałe wpisane są różnego rodzaju testy oraz prace badawczo-rozwojowe, które mają na celu doskonalenie opracowanych wcześniej rozwiązań i poprawę wcześniej wypracowanych metod.

6. Instalacja systemów u Klienta i prowadzenie prac obiektowych

Gdy maszyna lub system zrobotyzowany został już zaprojektowany i przetestowany należy go przewieźć i zainstalować u klienta.

Na tym etapie nierzadko dochodzi do różnego rodzaju problemów, nieporozumień i innych nieprzewidzianych zdarzeń.

Wydzielanie zadań związanych z montażem na obiekcie u klienta poza zakres prac integratora jest proszeniem się o problemy w przyszłości. Niedalekiej, bo już na etapie uruchomień.

Bardzo rzadko zdarza się, aby integratorzy zlecali te zadania na klienta bądź firmy zewnętrzne. W praktyce na etapie instalacji często uczestniczą i nadzorują go projektanci oraz twórcy danego systemu.

7. Szkolenia

Nie o to bowiem chodzi, aby integrator był niezbędny na każdym etapie działania systemu, który stworzył.

Dobrą praktyką jest oferowanie szkoleń pracownikom klienta, dzięki czemu szereg podstawowych kompetencji w zakresie usuwania najczęściej pojawiających się błędów i problemów przechodzi na tychże właśnie pracowników.

To uniezależnia klienta od integratora, a jednocześnie obniża koszty. Wymogiem jest oczywiście prowadzenie szkoleń z zakresu obsługi urządzenia oraz jego serwisowania. Jednak im szerszy zakres przeszkolonej kadry klienta oraz im większe ich kompetencje techniczne w zakresie obsługi dostarczonych urządzeń, tym większa szansa na mniejsze koszty i bardziej udaną współpracę.

8. Serwis i wsparcie – modyfikacje, części zamienne, naprawy gwarancyjne

To obszar, który z początku bardzo trudno zweryfikować, a jednocześnie jest on prawdopodobnie tak samo ważny jak udane wdrożenie.

Najczęściej małe i młode firmy integratorskie nie mają wydzielonych zasobów serwisowych. Skutkuje to tym, że te same osoby które projektują dane rozwiązanie, jednocześnie zajmują się jego serwisem.

Dochodzi nierzadko do sytuacji, że w momencie, gdy dojdzie do awarii dany inżynier jest aktualnie zajęty innym, nowym projektem i nie ma czasu na zajmowanie się naprawą wykonanego już zadania.

Po stronie inwestora taka sytuacja grozi bardzo kosztownymi przestojami. Dlatego właśnie już na etapie wyboru integratora należy zadbać o określenie warunków i godzin pracy serwisu oraz czasu jego reakcji.

Jednocześnie należy mieć na uwadze że dane rozwiązanie musi nadążać za zmianami w procesie klienta. Czyli jeżeli dochodzi do istotnej zmiany wytycznych, która wymusza zmianę sposobu działania urządzenia lub np. do ułożenia dodatkowego komponentu w procesie, integrator powinien zapewnić klientowi niezbędne wsparcie i doradztwo również na tym etapie.

W ten sposób wymieniłem tu 8 najważniejszych wg mnie obszarów, w których dobrzy integratorzy zapewniają wsparcie swoim klientom.

No ale jak wygląda praktyka…

– W praktyce tak kompleksowe wsparcie zapewnia górne 10-15% integratorów w Polsce.

– W ostatnich 2-3 latach na rynku robotyki i automatyki jest trochę jak na rynku fotowoltaiki. Pojawiają się nowe, małe firmy, które próbują swoich sił i po wykonaniu 1-2 instalacji znikają z rynku.

W praktyce w takiej sytuacji, bardzo łatwo źle wybrać i zostać z niemałym problemem lub nietrafioną inwestycją na długie lata.

Liczę jednak, że ta lista pomoże Wam weryfikować potencjalnych dostawców usług integratorskich i wybierać tych najpewniejszych.

Współpraca z integratorem jest bowiem najczęściej długoletnia i warto wybierać mądrze.

Krótko więc podsumuję 8 najważniejszych zadań, które realizują firmy mogące nazywać się pełnoprawnymi integratorami systemów automatyki i robotyki:

  • Po 1 Doradztwo techniczne – już na etapie problemu.
  • Po 2 Projektowanie – mechaniczne, elektryczne oraz we wszelkich innych niezbędnych branżach.
  • Po 3 Montaż i budowa maszyn – czyli posiadanie niezbędnego zaplecza i kompetencji w tym obszarze
  • Po 4 Programowanie – systemów, maszyn i robotów
  • Po 5 Testowanie i prace R&D – gdy bowiem robisz coś nowego rzadko kiedy. działa to od razu idealnie. Do tego potrzebne są procedury i odpowiedni zespół.
  • Po 6 Instalacja systemów u Klienta i prowadzenie prac obiektowych – bo dzięki temu usługa robi się kompleksowa.
  • Po 7 Szkolenia – aby uniezależnić klienta od integratora.
  • Po 8 Serwis i wsparcie – bo wszystko się psuje a cele się zmieniają.

I to chyba tyle. I aż tyle.

Mam nadzieję, że choć trochę Wam rozjaśniłem. Jeśli tak to wiecie co zrobić.

Zostawcie łapkę w górze i zasubskrybujcie mój kanał.

A tymczasem, życzę Wam spokojnego dnia i do usłyszenia za tydzień.

Cześć.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *